I den spanske avisen "El País" kunne man lese 29.07 denne kronikken, "De troendes vold". José Lázaro, professor ved Universidad Autónoma i Madrid lager en veldig bra analyse om fanatisme og vold. Jeg har oversatt artikkelen til norsk, fordi jeg mener at det forklarer godt det Norge opplevde for to år siden.
Med den blodige machete i hånden, går den troende som drepte
en soldat i London fredelig til nærmeste kameraet og begynner å fremføre sin
liste over klager: "Vi må angripe de som angriper oss, øye for øye og tann
for tann. Jeg ber om en unnskyldning til kvinner som har må se dette, men
kvinner i vårt land må også se mye ubehagelig ... ". Han skjuler ikke
ansiktet med en finlandshette eller rømmer før politiet ankommer, som
ETA-terroristene pleide å gjøre etter skuddet i nakken. Han har selvfølgelig
ingen tvil, fordi han forsvarer den absolutte sannheten, som domstolene til
inkvisisjonen og dommerne til Stalins tjeneste gjorde.
To bomber eksploderer under marathon i Boston. En islamist
stikker en fransk soldat etter eksempelet fra London. En ung venstreorienterte
troende blir drept av et slag i hodet påført av en ung høyreorientert troende i
Paris. Den egyptiske hæren, nær den delen av landet som ønsker å gå inn i det
tjueførste århundre, står mot muslimer som ønsker å vende tilbake til
middelalderen, og blodige sammenstøt starter. Lenger tilbake, hutuer og
tutsier, katolikker og protestanter i Nord-Irland, Ordine Nero og de Røde
Brigader i Italia. Før holocaust og gulag ...
Ikke alle troende er mordere og ikke alle mordere er troende.
Det finnes edle personer som bidrar til å forbedre verden med deres tro. Og det
er vantro som dreper for økonomisk gevinst eller for å løse en personlig
konflikt. Men, som Solzjenitsyn sa, kan enkelte forbrytelser gi bare et par
dusin døde, men for å drepe tusenvis av mennesker, trenger man en ideologi. Og
når en ideologi er skjermet mot rasjonelle argument, er gjennomsyret med
emosjoner og blir kjernen i gruppens identitet, blir det det som kalles
"trossystem".
Men den troende som, foran den blodige kroppen til offeret
hans, går stille til et kamera for å beskylde den britiske hæren til å drepe
muslimer, viser tydelig et vanlig trekk i disse lovbryterne: en overbevisning
om eget uskyld. Det finnes ingen terrorist som ikke vurderer seg selv som offer
(reell eller potensiell) av fienden som truer hans folk (eller deres religion,
eller klasse, eller din stamme ...). Hver kriminell troende anser seg selv som
rettferdig per definisjon. Det er også sant at de fleste av de kriminelle av
andre typer (de som produserer mindre skala kvantitative ofre, men ikke alltid
med mindre brutalitet) pleier også å ha ugjendrivelige begrunnelser: psykopaten
beskylder sin far for voldshandlingen som har gjort (eller prestene på skolen,
eller hodet som eksploderte), den tiltalte voldtektsmannen mener at kvinnen
provoserte ham (eller ydmyket ham, eller foraktet ham), ...
Det er tre trekk i troen (i streng forstand av begrepet,
ikke generisk) som gjør den spesielt farlig. Den første er kognitiv, siden det
er ingen måte å sjekke om det du sier er sant eller usant (hvis det finnes, er
det ikke tro lenger, men vitenskap eller logiske ideer, begge diskutable og
foranderlige). Den andre er den følelsesmessige belastningen som den troende legger
i troen og som gjør den elskelig eller forhatt, men aldri følelsesmessig
nøytral. Det tredje er at troen har en tendens til å være den åndelige kjernen
i gruppen som deler den og dermed skiller seg radikalt fra nabokommuner av
"vantro", "rare" eller "barbarene". De tre trekkene
sammen er det som forklarer den farlige tendensen som troen har til å bli først
dogmer, så fanatisme og til slutt (i verste fall) i massakrer. Troen gjør at
det bare er en sann troende den som er villig til å dø (og spesielt til å
drepe) for Saken.
Når man åpner avisen hver dag, får man inntrykk av at man
kommer til å bli spruttet av blodet spylt av en sann troende, selv om man aldri
kan forutsi om bøddelen er høyre eller venstre orientert, mystisk eller
materialistisk, … Så det ville være viktig å innse at den viktigste skolereformen
vi bør vurdere er å stimulere til kritisk tenkning, sunn skepsis, fornuftig
diskusjon og sekulære illustrasjon, som er de eneste vaksiner som kan beskytte
mot de blodtørstige overbevisningene av sanne troende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar