28. jan. 2013

Hei, Kristin Clemet. Jeg er lærer....

Hei, Kristin Clemet

Jeg må innrømme at jeg leser sjelden bloggen din. Til det har jeg alt for dårlig tid. Men i dag har jeg tilfeldigvis sett dette innlegget, og har bestemt meg for å svare det.

Du begynner med å lage ironi om de som vet mye om skolen. Når jeg leser innlegget ditt, får jeg inntrykket at du også vet mye om skolen, men vet med kursiv. Og det er tragisk når vi snakker om noen som for ikke så lenge siden var utdanningsminister.

Jeg er lærer i ungdomsskolen. Underviser i matematikk, naturfag, RLE og spansk (tre grupper), og er kontaktlærer for 14 elever. Den beskrivelse av arbeidstidsavtalen til lærerne som du fremstiller i ditt innlegg viser at du ikke vet hva jeg driver på med i min hverdag. Det er sikkert forståelig når man ser på karrieren din: du er utdannet siviløkonom, og skal jeg tro Wikipedia, jobbet du som lærervikar i 1981, før du viet livet ditt til politikken på heltid. Men jeg gjentar at jeg synes at det er tragisk at du ikke vet hva jeg driver på med, når bare for 8 år siden du var min minister.

Jeg underviser som sagt i fire fag. I min jobb er det forventet at:

  • jeg stiller forberedt til mine timer, klar til å holde 28 ungdommer i aktivitet (noen av dem, dessverre, ganske umotiverte), veilede dem til kunnskap, hjelpe dem over hindringene;
  • jeg tilpasser min undervisning til situasjonen og behovene til hver elev;
  • jeg holder meg oppdatert i det faglig innholdet til fagene jeg underviser i, og i de didaktiske metodene som skal hjelpe meg i undervisningen;
  • jeg gir underveisvurdering til de 28 ungdommer om hver fag: hva de har lært, og hvordan de skal tillegge seg kunnskapen på best mulig måte;
  •  jeg retter prøver, og gir en meningsfull tilbakemelding til elevene mine om hva de har lært;
  • jeg kan sette en karakter, og dokumentere at jeg har gjort alt "etter boken".
Jeg er som sagt kontaktlærer for 14 elever. I den delen av jobben er det forventet at:
  • jeg kjenner godt elevene mine, for å kunne hjelpe dem;
  • jeg holder løpende kontakt med foresatte og dyrke samarbeidet med dem for å bedre hjelpe elevene;
  • jeg har periodiske møter med foreldrene, som ofte må være på kveldstid fordi foreldrene ikke ha mulighet til å ta seg fri på jobben for å ta de møtene;
  • jeg lager individuelle opplegg for elever med spesielle behov, følge dem opp, og rapportere hva som er gjort;
  • jeg deltar etter behov i møter med barneverntjenesten, PPT, BUP, støtteapparat, ...;
Kan du være så snill å fortelle meg hvilke av disse oppgaver du foreslår flyttet til "de lange feriene" mine? Du snakker om at det er lurt at politiet må være mest på jobb når det er mest kriminalitet. Er det ikke lurt at lærerne er mest på jobb når elevene er der?

Kristin Clemet, du manipulerer tallene: jeg har 28 elever, og mine 28 elever har en lærer i hver time. Eller påstår du at lærertetthet for mine elever er 7 elever per lærer, fordi det er fire lærere som underviser i forskjellige fag? Eller at for at jeg kan si at lærertettheten i min klasse er 28 elever per lærer, må jeg undervise i alle fag? Ikke prøv å lure leserne...

Innlegget ditt overrasker ikke meg. Det er i kjent "Clemet-stil" å prøve å forbedre skolen ved å provosere noen av de viktigste aktørene i skolen, nemlig lærerne. Vi har et ordtak i Spania: "Man fanger flere fluer med en teskje med honning enn med et fat med eddik." Når det gjelder lærerne, kan man nesten tro at du er hovedaksjonær i eddikfabrikken... Jeg håper at mine kolleger noterer seg det i bakhodet. 

Jeg kunne tenke meg å skrive mer, og det kan hende at det kommer et innlegg til. Men jeg har dessverre ikke så god tid som deg for å skrive lange innlegg. Jeg må forberede timene jeg skal ha i morgen. Takk for meg!

Ingen kommentarer: