19. sep. 2009

Min kone blir mobbet av Facebook

Ja, du leste riktig. Det er ikke et nytt eksempel av mine problemer med preposisjonene. Min kone blir ikke mobbet VIA Facebook; min kone blir mobbet AV Facebook. Hun er ute, fjernet fra det gode selskap. Og alt på grunn av navnet hennes. Du som jobber i barnehage vet hvor viktig det er å ikke ha feilt navn. For Facebook også.

For noen dager siden da hun forsøkte å logge seg inn, fikk hun den grufulle beskjeden:

” Brukerkontoen er deaktivert
Brukerkontoen din har blitt deaktivert. Hvis du har noen spørsmål eller bekymringer, kan du besøke vår FAQ side her.”


Store bekymringer hadde hun for så vidt ikke, men hun ville gjerne vite hvorfor hun hadde blitt kastet ut fra sitt eget nettverk. Der stoppet hjelpen på norsk. På engelsk fikk hun endelig en forklaring av hvorfor kontoen var deaktivert.

”Your account was disabled because the name it was registered under was a fake name”

Hva for noe? “Fake name”? Jeg må innrømme at kreativiteten til svigerforeldrene mine var vel aktiv da de kalte datteren for Tone Lone. Riktignok satt de ”Kristin” mellom de to velklingende ord, men dette ble fort glemt av alle. Ingenting morsommere enn et navn med rim. Hvilken fotballsupporter husker ikke keeperlegenden Gianluca Pagliuca?

Til tross for dette har Tone Lone klart å komme seg gjennom livet uten varige mén (dersom man ikke betegner meg som ”et varig mén”…). Ingen mobbing på skolen, i vennekretsen, alt fint. Men nå kommer Facebook, i hennes voksenalder, og utestenger henne.

Ikke bare bare dette her. Plutselig har hun mistet kontakten med vennene sine, i hvert fall dem av ”den virtuelle sorten”. Hun er alene i gigabyttejungelen, uten noen å søke hjelp hos. Facebook er slem.

Tone Lone har på nytt søkt asyl hos Facebook. Men nettverket er nådeløst:

”At this time, we cannot verify the ownership of the account. Please reply to this email with a scanned image of a government-issued photo ID (e.g., driver's license) in order to confirm your ownership of the account.”

Det vil si at uten identitetsdokumenter har hun ingenting å gjøre i Facebook. Du slipper ikke inn uidentifisert, eller med ”fake name”. Selv om hun har hett ”Tone Lone” siden hun var liten. Facebook har bestemt at det ikke går.

Stakkars Tone Lone,… min kone… Ikke le, du!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver kjempebra Rafael! Lykke til vidare med bloggen og hels lykke til til Tone Lone og!
Helsing Signe E Valvatne

Anonym sa...

Vel vel. Jeg synes dette føyer seg inn i rekken av grunner til å droppe hele Facebook kjøret. Ære være anonymiteten.
Hilsen Tåmm-E